Publicerad: | Nyheter

Beslut om detaljplaner ska överklagas direkt till mark- och miljödomstolen

I vårt nyhetsbrev i december 2015 informerade vi om att regeringen i proposition föreslagit en ändring i plan- och bygglagen (2010:900), vilken innebär att kommunala beslut att anta, ändra eller upphäva detaljplaner eller områdesbestämmelser inte längre skall överklagas till länsstyrelsen, utan direkt till mark- och miljödomstolen. Riksdagen har den 9 mars 2016 bifallit propositionen och ändringarna kommer att börja gälla från den 1 juni 2016.

Bättre samarbete mellan stat och kommun vid planering för byggande

Planprocessutredningen har överlämnat sitt betänkande ”Bättre samarbete mellan stat och kommun – vid planering för byggande” (SOU 2015-109), vilken utredning haft till syfte att föreslå åtgärder för att öka den kommunala planläggningen för bostadsbyggande och utbudet av markanvisningar samt att utreda kommunernas möjligheter att ställa detaljerade krav i detaljplan, möjligheten till bättre planberedskap och behovet av effektivisering i myndigheternas medverkan i plan- och byggprocessen. Utredningen drar slutsatsen att det finns organisatoriska samordningsproblem, såsom de omfattande och komplicerade utredningar som detaljplaneläggningen normalt förutsätter. Vidare upplevs statliga bestämmelser, riktlinjer och målsättningar som hinder av kommunerna vid planläggning för bostadsbyggande, bl.a. beroende på intressekonflikter och otydligheter i statens krav gällande t.ex. behovet av utredningar och deras innehåll och omfattning. Utredningens förslag är bl.a. att kommunerna skall få möjlighet att begära ett bindande planeringsbesked från länsstyrelsen inom sex veckor, att det införs en tidsfrist om två månader för länsstyrelsens handläggning efter ett beslut om överprövning enligt 11 kap 10 § plan- och bygglagen, att Boverket, länsstyrelserna och SKL gemensamt genomför en kompetensutvecklingsinsats under åren 2017-2020 avseende lagstiftningen och dess tillämpning samt att detaljplaner ska hindras från att bli för detaljerade vad gäller yttre utformning avseende färg och material. 2

Interimistiska beslut vid överprövning av upphandlingar

I en lagrådsremiss föreslås att bestämmelserna om interimistiska beslut vid överprövning av en upphandling och av ett avtals giltighet ska förtydligas. Användarnas intresse, allmänintresset och övriga berörda intressen ska särskilt beaktas vid skadeavvägningen. Förslaget har väckts med anledning av den rådande flyktingsituationen men syftar till att allmänt underlätta genomförandet av skyndsamma upphandlingar. Bestämmelserna görs samtidigt mer direktivnära. Ändringarna föreslås i samtliga gällande och föreslagna lagar på upphandlingsområdet.

Nya patent- och marknadsdomstolar inrättas

Riksdagen har den 2 mars 2016 beslutat att nya patent- och marknadsdomstolar skall handlägga alla immaterial-, marknadsförings- och konkurrensrättsliga mål och ärenden. Den nya Patent- och marknadsdomstolen kommer att utgöra del av Stockholms tingsrätt och överinstansen, Patent- och marknadsöverdomstolen, kommer att utgöra del av Svea hovrätt. Den nya ordningen innebär att Patentbesvärsrätten och Marknadsdomstolen upphör den 31 augusti 2016.

HD prövar nekat förhandsbesked p.g.a. detaljplanekrav

Frågan om proportionalitetsprincipen när en kommun nekar förhandsbesked för bygglov med anledning av att området först måste detaljplaneläggas, skall prövas av Högsta domstolen. Målet ifråga avser ett nekat förhandsbesked för byggnation på en icke detaljplanelagd fastighet i Värmdö kommun där den kommunala nämnden motiverar sitt beslut med hänvisning till 4 kap. 2 § plan- och bygglagen. Mark- och miljööverdomstolen, som vanligtvis är högsta instans i ett dylikt ärende, konstaterade i sitt avgörande i mål P 430-14 att det finns en tidpunkt då kommunen på grund av proportionalitetsprincipen har en skyldighet att pröva den sökta åtgärden utan föregående planläggning, men att den tidpunkten i det förevarande fallet inte nåtts med motiveringen att en byggnation av fastigheten ifråga skulle försvåra en kommande planläggning och omöjliggöra en rationell planering av området samt även då den i översiktsplanen angivna planeringshorisonten – möjlighet till planläggning från år 2026 -inte ansågs oproportionerligt lång. Då frågan anses vara principiellt viktig till ledning för rättstillämpningen beslutade Mark- och miljööverdomstolen att domen får överklagas till Hösta domstolen, där målet T 260-15 nu ligger för prövning. 3

Tidsbegränsat bygglov för villavagnar tillåts i strid med detaljplan

Mark- och miljööverdomstolen har i mål P 5145-15 beslutat att tillåta ett tidsbegränsat bygglov för 49 villavagnar på en bandyplan, även då åtgärden strider mot detaljplan med det planenliga ändamålet ”idrott”. Villavagnarnas syfte har varit att uppfylla tre kärnkraftverks behov av sängplatser för personal under en revisionsperiod. Mark- och miljööverdomstolen ansåg att förutsättningarna för att bevilja ett tidsbegränsat bygglov enligt 9 kap. 33 § plan- och bygglagen var uppfyllda med hänsyn till att det behov som boendena var avsedda att täcka, var begränsat i tiden genom att den offentliga upphandling som låg till grund för ansökan i sig var begränsad till högst fem år. Det beaktades i målet även att det framstod som enkelt att återställa fastigheten i enlighet med det planenliga användningssättet, efter det att bygglovet upphört.

Bostadsinredd sjöbod som strider mot bygglov måste återställas

Mark- och miljööverdomstolen har i mål P 1734-15 beslutat att en sjöbod i Tanums kommun måste återställas på grund av att den inretts för annat ändamål i förhållande till det medgivna bygglovet. Bygglovet från år 2007 avsåg uppförande av förrådsbyggnad i form av sjöbod och angav som villkor att boden inte får isoleras, inte får vara inredd för boende samt att vatten och avlopp inte får dras in. Sjöboden hade under åren inretts med bl.a. invändiga väggpaneler, parkettgolv, badrumsinredning och va-installation, vilka åtgärder enligt domstolen innebar att sjöboden inretts för ett väsentligen annat ändamål än det som bygglovet ger tillstånd till. Domstolen konstaterade att den tillåtna användningen för sjöboden enligt bygglovet är begränsad till förrådsbyggnad och bedömningen påverkades inte heller av att kommunen, på fastighetsägarens begäran, anslutit sjöboden till det kommunala va-nätet.

En riktigt fin vår önskar vi Er!

STANGDELL & WENNERQVIST