Publicerad: | Nyheter

Vi har tecknat ramavtal med SKL/SKI för juridiska tjänster

Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har upphandlat juridiska tjänster för sina medlemmar i hela landet. Alla kommuner och kommunala bolag som registrerat sig som avropsberättigad part genom SKL har en möjlighet att avropa från avtalet. Advokatfirman Stangdell & Wennerqvist AB omfattas av ramavtalet för område syd inom miljörätt, fastighetsrätt (inkl. VA och PBL) och allmän förvaltningsrätt.

Tidsbegränsat bygglov för studentbostäder upphävs

Mark-och miljööverdomstolen har i mål P 1128-16 beslutat att upphäva Byggnadsnämndens i Göteborgs kommun beslut att bevilja tidsbegränsat bygglov för nybyggnad av vissa studentbostäder. Domstolen konstaterar att tidsbegränsat bygglov kräver att åtgärden avser ett behov som verkligen är tillfälligt. Även då behovet av studentbostäder på den aktuella platsen ansågs var tidsbegränsat, eftersom det finns planer för permanent placering på andra platser, menade domstolen att den planerade byggnationer skulle kräva omfattande och kostsamma markåtgärder och grundläggningsarbeten och att det därför inte framstod som rimligt att åtgärden skulle kunna avvecklas inom bygglovstiden. Det konstaterades även att det arrendeavtal som tecknats mellan kommunen och bolaget inte kunde sägas upp för avflyttning förrän tidigast den 31 december 2035. Domstolen ansåg att det därför saknas förutsättningar att bevilja tidsbegränsat bygglov. Eftersom Mark- och miljööverdomstolen anser frågan vara av prejudikatsintresse får den överklagas till Högsta domstolen.

Undantag i plan- och bygglagen för asylboenden föreslås

I promemorian ”Undantag från vissa bestämmelser i plan- och bygglagen vid tillströmning av asylsökande” från Näringsdepartementet föreslås att det införs ett bemyndigande för regeringen i plan- och bygglagen att meddela föreskrifter om undantag från vissa bestämmelser i lagen. Sådana föreskrifter ska få meddelas för att boenden för asylsökande snabbt ska kunna anordnas under begränsad tid. Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2017.

Regler för att underlätta avlägsnande av otillåtna bosättningar

I promemorian ”Otillåtna bosättningar” (Ds 2016:17) föreslås lagändringar som innebär att ärenden hos Kronofogdemyndigheten gällande avlägsnande av otillåten bosättning skall kunna prövas effektivare, enklare och billigare. Idag har en markägare som vill få bort en otillåten bosättning, vilken etablerats på dennes mark, att vända sig till Kronofogdemyndigheten med en ansökan om särskild handräckning. Processen bedöms dock inte särskilt lämplig för att hantera större otillåtna bosättningar. Förslaget innebär ett nytt förfarande med benämningen ”avlägsnande”. En markägare skall kunna få en ansökan om avlägsnande prövad utan att behöva identifiera de boende och istället för att betala en grundavgift för varje enskild person som skall avlägsnas, föreslås en gemensam grundavgift om 5 000 kr. Markägarens ansvar för kostnader i målet ska även kunna begränsas. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 april 2017.

Felaktig nybyggnadskarta medförde skadeståndsskyldighet för kommun

Mark- och miljööverdomstolen har i mål T 6881-15 fastställt att en kommun är skadeståndsskyldig gentemot en fastighetsägare på grund av felaktig uppgift i kommunens nybyggnadskarta. Uppgiften gällde en viss gränspinnes höjd och felaktigheten ledde till att byggnadens sockel blev för låg, i strid med meddelat bygglov. Domstolen konstaterade att fastighetsägaren var tvingad att ha en nybyggnadskarta, vilken endast kunde fås genom kommunen, att kommunen var ansvarig för uppgifterna i kartan samt att felaktigheten innebar en försumlighet vid myndighetsutövning från kommunens sida. Då den felaktiga höjdangivelsen var orsaken till att hussockeln byggts för lågt och då detta inneburit att fastigheten inte går att sälja, anses kommunen ersättningsskyldig gentemot fastighetsägaren för den uppkomna skadan.

Länsstyrelsens beslut om utökat strandskydd upphävs och återförvisas

Regeringen har upphävt länsstyrelsens beslut om att utvidga strandskyddet från 100 meter till 200-300 meter i ett antal ärenden, bl.a. avseende Göteborgs kommun, Strömstads kommun, Lysekils kommun, Sotenäs kommun m.fl. och återförvisat ärendena till länsstyrelsen för ny handläggning. Länsstyrelsen hade motiverat samtliga ändringar av strandskyddsgränserna med stöd av 7 kap. 14 § andra stycket miljöbalken, dvs. utifrån att det är fråga om en utvidgning av strandskyddsområdena. Lagstiftningen kan enligt regeringen inte förstås så att bestämmelsen om utvidgat strandskydd får användas för att reglera ett område som ligger innanför det generella strandskyddet, oavsett om området utvidgas eller minskas, även om det generella strandskyddet tidigare har upphävts. Regeringen ansåg att länsstyrelsens beslut inte är förenligt med gällande lagstiftning och att besluten därför ska upphävas i sin helhet och handläggas på nytt av länsstyrelsen.

Nytt regelverk om upphandling

Genom propositionen ”Nytt regelverk om upphandling” (prop. 2015/16:195) den 22 juni 2016 föreslås ett genomförande av 2014 års tre EU-direktiv på upphandlingsområdet. Propositionen innehåller förslag till en ny lag om offentlig upphandling, ny lag om upphandling inom försörjningssektorerna samt förslag till lag om upphandling av koncessioner. 2014 års EU-direktiv innehåller ett antal nya bestämmelser som framför allt rör skyldigheter och möjligheter att genom upphandling främja samhälleliga ändamål.  Propositionen innehåller bland annat tydligare regler om miljö-, arbetsrättslig- och sociala hänsyn. Exempelvis ska en leverantör som har åsidosatt miljö-, social- och arbetsrättsliga skyldigheter få uteslutas av den upphandlande myndigheten från att delta i en upphandling. I den nya lagen om offentlig upphandling föreslås ökade möjligheter att använda förhandlat förfarande med föregående annonsering och konkurrenspräglad dialog. Konkurrenspräglad dialog införs som ett förfarande även i lagen om upphandling inom försörjningssektorerna. Direktivens bestämmelser om att det som huvudregel ska vara obligatoriskt att kommunicera elektroniskt vid upphandlingar genomförs i båda lagarna. Vidare föreslås i båda lagarna kortare tidsfrister för att komma in med anbudsansökningar och anbud. Lagarna innehåller också bestämmelser om undantag för intern upphandling mellan myndigheter, bestämmelser om reserverad upphandling samt förändringar i syfte att främja små- och medelstora företags deltagande i upphandlingar. Innovationspartnerskap lanseras som nytt förfarande. Det syftar till att skapa förutsättningar för utveckling och inköp av en innovativ vara, tjänst eller byggentreprenad. Upphandlande myndigheter och enheter ska kunna använda sig av någon av följande tre grunder för anbudsutvärdering; bästa förhållandet mellan pris och kvalitet, kostnad eller pris. Möjligheter att beakta livscykelkostnader införs. 2014 år direktiv angående koncessioner genomförs genom lagen om upphandling av koncessioner. Den följer i allt väsentligt samma struktur som de båda andra lagarna, men är mindre detaljerad och mer flexibel. De nya lagarna och följdändringar föreslås träda i kraft den 1 januari 2017.

Nationell upphandlingsstrategi

Den 30 juni 2016 lanserade regeringen en nationell upphandlingsstrategi. Nationella upphandlingsstrategin är en del av regeringens arbete för att utveckla de offentliga upphandlingarna i Sverige. Syftet med strategin är att stimulera myndigheter och enheter att använda upphandling som ett verktyg för att åstadkomma positiva effekter i den egna verksamheten och i samhället i stort. I strategin presenteras förslag på konkreta åtgärder som kan vidtas i de upphandlande myndigheternas och enheternas organisationer. De åtgärder som föreslås i strategin är relevanta oavsett vilken offentlig verksamhet det rör sig om. Strategin riktar sig till företrädare och medarbetare vid myndigheter, kommuner och landsting och ska fungera som ett stöd i deras arbete. Även leverantörer är en viktig målgrupp för upphandlingsstrategin. I strategin tydliggörs regeringens prioriteringar på området. Det ska innebära att det blir lättare för leverantörerna att veta vilka krav som ställs och underlätta dialogen mellan näringslivet och det offentliga. I samband med lanseringen av upphandlingsstrategin ges Upphandlingsmyndigheten i uppdrag att arbeta för att strategin får genomslag. Det handlar bland annat om att informera och vägleda myndigheter samt följa upp hur strategin påverkar inköpsarbeten.

Sist men inte minst vill vi på Advokatfirman Stangdell och Wennerqvist önska er alla en riktigt skön sommar och semester och på återseende!

Glad sommar!!!