Publicerad: | Nyheter

Nya regler om miljöbedömning enligt 6 kap. miljöbalken

Regeringen har i en lagrådsremiss föreslagit ändringar i fråga om miljöbedömningar i 6 kap. miljöbalken. Förslaget innebär bl. a. att bestämmelserna om miljöbedömning endast skall tillämpas på sådana verksamheter och åtgärder som kan antas medföra en betydande miljöpåverkan. I fråga om verksamheter och åtgärder som inte kan antas medföra en betydande miljöpåverkan skall verksamhetsutövaren i stället ta fram en ”liten” miljökonsekvensbeskrivning. Syftet är att en miljöbedömning skall krävas i den utsträckning det är miljömässigt motiverat. Förslaget innebär även ett förtydligande av bedömningen av vissa planers och programs miljöpåverkan. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2018.

Nya riktvärden för trafikbuller

För att underlätta för kommuner som vill bygga bostäder i trafikintensiva lägen har regeringen beslutat om en höjning av riktvärdena för buller vid en bostadsbyggnads fasad från spår- och vägtrafik, vilka finns i förordningen (2015:216) om trafikbuller vid bostadsbyggnader. För bostäder upp till 35 kvm läggs nivån nu på 65 dBA i stället för tidigare 60 dBA. För bostäder större än 35 kvm höjs riktvärdet till 60 dBA mot tidigare 55 dBA. Beslutet innebär dock inte ändrade krav för ljudmiljön inomhus.

Utredning om kommunens skyldighet till va-utbyggnad samt kring ”små avlopp”

En särskild utredare skall se över kommunens skyldighet att ordna vattentjänster enligt 6 § lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster. En utgångspunkt är att det skall vara enkelt för den enskilda fastighetsägaren att göra rätt genom korrekt tillgänglig information om lämplig va-lösning utifrån de lokala förutsättningarna. Utredaren skall bl.a. föreslå hur lagen om allmänna vattentjänster kan ändras avseende kommunens ansvar för vatten och avlopp i ett större sammanhang, förutsatt att ett behov är identifierat. Vidare skall en central tillsynsvägledande myndighet för kommuners skyldighet att tillhandahålla allmänna va-tjänster och tillämpningen av 6 § lagen om allmänna vattentjänster föreslås. För att öka åtgärdstakten avseende ”små avlopp” och återvinning av näringsämnen skall kostnadseffektiva styrmedel föreslås. Uppdraget skall redovisas senast den 28 februari 2018.

Delad servitutsväg över allmän platsmark är inte en ”oäkta skafttomt”

Mark- och miljööverdomstolen har i va-målet M 3524-16 beslutat att en kommun inte haft rätt att förlägga en fastighets förbindelsepunkt 150 bort från fastighetsgränsen, i slutet av en tillfartsväg som fastigheten, med servitutsrätt, delar med andra fastigheter. Kommunen ansåg att tillfartsvägen, som ligger inom kommunalt ägd mark vilken enligt detaljplan utgör allmän plats/natur, är en s.k. ”oäkta skafttomt”. Kommunen menade att det därför fanns skäl att frångå ”närhetsprincipen”, vilken innebär att förbindelsepunkten för VA skall förläggas i fastighetens omedelbara närhet. Domstolen konstaterade att det inte skulle vara förenligt med detaljplanen att medge servitut för va-ledningar för enskilda fastigheter inom område för allmän plats och att den rätt till väg som tidigare har upplåtits inom samma område inte ändrar bedömningen. Med hänsyn till detta, samt då tillfartsvägen delas av flera fastigheter och användandet därför inte är exklusivt på samma sätt som nyttjandet av en s.k. skaftväg inom kvartersmark, är det inte en oäkta skafttomt och kommunen har av den anledningen inte haft rätt att förlägga fastighetens förbindelsepunkt till det aktuella läget.

Behov av betydligt högre va-taxor de kommande 20 åren

Svenskt Vatten har initierat en studie som genomförts av RISE Research Institutes of Sweden, Ramböll Sverige AB och Ekonomihögskolan i Lund. Enligt rapporten krävs stora investeringar inom va-sektorn, beroende på bl.a. omvandlingsområden, ökat behov av förnyelse av ledningsnäten, befolkningsökningen, klimatanpassning, vattenverk som inte klarar kraven på beredningssteg, krav på slamförbränning och återvinning av fosfor samt ökade krav vid avloppsreningsverken, såsom läkemedelsrening. Det faktiska investeringsbehovet bedöms uppgå till 22 miljarder per år, att jämföra med de 12 miljarder som idag investeras årligen.

Rapportens samlade bedömning är att avgifterna för kommunalt vatten och avlopp behöver stiga med 100 %, alltså fördubblas, i dagens penningvärde under de kommande 20 åren. Även om endast de mest nödvändiga åtgärderna vidtas beräknas kapitalkostnaderna öka eftersom så stor del av anläggningarna redan är avskrivna, vilket då skulle innebära en taxeökning på 60 % de närmaste 20 åren.

Enkelt planförfarande inte tillräckligt i kulturhistoriskt värdefull miljö

Mark- och miljööverdomstolen har i målet P 9175-16 upphävt en detaljplan som antagits genom ett enkelt planförfarande på grund av att området utgör en kulturhistoriskt värdefull miljö. Planarbetet borde skett genom normalt eller utökat planförfarande. Detaljplanen antogs med syfte att möjliggöra för ägarna av en viss fastighet att bygga ut sin bostad. Samtliga byggnader på den aktuella fastigheten har ett högt kulturhistoriskt värde och klassningen A (högsta bevarandevärde). Domstolen fastslår, då planförslaget sammantaget anses vara av intresse för en bredare allmänhet, att förutsättningarna för att tillämpa ett enkelt planförfarande inte har varit uppfyllda.

Inte allmän handling vid behov av arbetskrävande sammanställning

Kammarrätten i Göteborg har i målet 1943-17 gett kommun rätt att neka en förfrågan om att utfå allmänna handlingar. Frågan rörde en sammanställning av namn, personnummer, hemadresser och anställningsdatum gällande personal som har anställts i omsorgs- och arbetsmarknadsnämndens verksamhet under en viss tidsperiod. Kammarrätten konstaterade att, enligt gällande praxis från Högsta Förvaltningsdomstolen (målet HFD 2015 ref. 25), kan sammanställning av uppgifter ur en upptagning för automatiserad databehandling som kräver en arbetsinsats om 4-6 timmar inte anses tillgänglig med rutinbetonade åtgärder och att sammanställningen därför inte heller kan anses förvarad hos myndigheten. I det aktuella fallet bedömdes det krävas en arbetsinsats om cirka tio timmar för att ta fram de begärda sammanställningarna. Omfattningen av detta arbete medför enligt kammarrätten att sammanställningen inte kan göras tillgänglig genom rutinbetonade åtgärder och den är därmed inte förvarad hos myndigheten och utgör därför inte en allmän handling.

Glad midsommar och sommar!