Publicerad: | Nyheter

Parisavtalet har trätt i kraft

Den 4 november 2016 hade tillräckligt många länder undertecknat det s.k. Parisavtalet, d.v.s det avtal som Förenta nationernas klimatkonferens i Paris år 2015 resulterade i, för att avtalet skulle bli rättsligt bindande. Parisavtalet är det första riktigt globala klimatavtalet och innebär bl.a. att uppvärmningen skall begränsas till under 2 grader ”jämfört med förindustriell tid”, samt att ansträngningar skall göras för att uppvärmningen skall understiga 1.5 grader.

SCB publicerar statistik om Sveriges vatten- och avloppsanslutningar

Enligt ny statistik från Statistiska Centralbyrån (SCB) är ca 87% av Sveriges befolkning nu ansluten till kommunalt vatten och avlopp. Regionalt sett varierar dock siffrorna då anlutningen i storstadskommuner ofta är närmare 100%, medan anslutningen i kommuner med stor yta och utspridd befolkning är betydligt lägre. Det är dock endast 4 kommuner som idag fortfarande har en kommunal anslutning med mindre än 50 %. Totalt sett har ca 690.000 småhusfastigheter fortfarande enskilda avlopp, ca en tredjedel av dessa är fritidsbostäder. Ytterligare statistik gällande vattenuttag och vattenanvändning i Sverige finns tillgängligt på www.scb.se.

HD fastställer beslut om nekat förhandsbesked p.g.a. detaljplanekrav

Vi har i tidigare nyhetsbrev nämnt att målet T 260-15, avseende om proportionalitetsprincipen när en kommun nekar förhandsbesked för bygglov med anledning av att området först måste detaljplaneläggas, låg för prövning i Högsta domstolen. Målet ifråga avsåg ett nekat förhandsbesked för byggnation på en icke detaljplanelagd fastighet i Värmdö kommun där den kommunala nämnden motiverar sitt beslut med hänvisning till 4 kap. 2 § plan- och bygglagen. Mark- och miljööverdomstolen, som vanligtvis är högsta instans i ett dylikt ärende, konstaterade i sitt avgörande i mål P 430-14 att det finns en tidpunkt då kommunen på grund av proportionalitetsprincipen har en skyldighet att pröva den sökta åtgärden utan föregående planläggning, men att den tidpunkten i det förevarande fallet inte nåtts med motiveringen att en byggnation av fastigheten ifråga skulle försvåra en kommande planläggning och omöjliggöra en rationell planering av området samt även då den i översiktsplanen angivna planeringshorisonten – möjlighet till planläggning från år 2026 -inte ansågs oproportionerligt lång. Högsta domstolen har nu meddelat sin dom i målet och beslutat att fastställa Mark- och miljööverdomstolens domslut.

Bidrag för kommunal planering i havet i statlig samverkan (KOMPIS)

Havs- och vattenmyndigheten har gjort en sammanställning av projekten inom KOMPIS (kommunal planering i statlig samverkan), som nu finns tillgänglig på www.havochvatten.se. Syftet är att ge inspiration och idéer till ytterligare kustkommuner som ännu inte sökt KOMPIS-bidrag för arbete med kust- och havsplanering. Bidraget söks hos länsstyrelsen och avser stöd och förstärkning för förberedelser och genomförande av översiktsplanering i havet. Totalt har 22 miljoner kronor avsatts för projektet under 2016-2017.

Förslag om förenklade regler för tillfälliga bostäder

Under året har många förslag för att förenkla reglerna kring plan- och byggprocessen varit aktuella. Nu har i Näringsdepartementets promemoria ”Tidsbegränsade bygglov för flyttbara bostäder” (N2016/06282/PBB) föreslagits ytterligare förenklingar av regelverket för att främja en effektiv markanvändning. Förslaget innebär att man skall införa en särskild reglering i plan- och bygglagen om tidsbegränsat bygglov för flyttbara byggnader för bostadsändamål. Skillnaden mellan de föreslagna reglerna och de nuvarande reglerna om tillfälligt bygglov är att bl.a. att bedömningen nu endast skall ske av huruvida byggnaden är flyttbar, och inte av huruvida behovet är tillfälligt eller ej som idag är fallet. Ytterligare en skillnad är att tidsbegränsat bygglov för högst 15 år skall få meddelas även om samtliga förutsättningar för att få permanent bygglov är uppfyllda, vilket de nu gällande reglerna inte tillåter. Bestämmelserna föreslås träda i kraft den 1 juli 2017 och de föreslås upphöra att hälla den 1 juli 2023.

Värdeåterföring vid satsningar på transportinfrastruktur

Ytterligare förändringar i plan- och bygglagen har föreslagits i propositionen ”Värdeåterföring vid satsningar på transportinfrastruktur” (prop. 2016/17:45). Ändringarna syftar till att möjliggöra frivillig återföring av delar av den värdeökning för fastigheter som uppstår till följd av stora investeringar i transportinfrastruktur (värdeåterföring) till samhället. Värdeåterföring föreslås ske genom att en kommun som medfinansierar statlig eller landstingskommunal transportinfrastruktur får förhandla med en byggherre eller fastighetsägare om att ersätta kommunen för en del av den medfinansiering som kommunen lämnar (medfinansieringsersättning). Förslaget innehåller även en ändring i lagen om vissa kommunala befogenheter, vilken förtydligar att kommuner även får medfinansiera byggande av järnväg, inkl. tunnelbana och spårväg, som ett landsting är huvudman för. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 april 2017.

SMHI förbättrar verktyg för kommuner att kontrollera luftkvalitet

SMHI har lanserat en förbättrad version av luftkvalitetssystemet SIMAIR som möjliggör för kommuner och myndigheter att utvärdera tätortsluften.

För att kontrollera och följa upp luftkvaliteten, bl.a. i förhållande till gällande miljökvalitetsnormer, utför många kommuner mätningar, till exempel vid hårt trafikerade gator. SIMAIR kan fungera som ett komplement till sådana fysiska mätningar då den använder modellberäkningar för att simulera luftkvaliteten över större områden i kommunen, för att skapa en helhetsbild. Det går även att studera varifrån luftföroreningarna kommer och utvärdera vilken effekt olika åtgärder kan ha på luftmiljön. Mer information om verktyget finns på www.smhi.se.

MÖD ställer höga krav på fågelinventering i vindkraftsprövning

Mark- och miljööverdomstolen (MÖD) har i målet M 3668-16 återförvisat ett anmälningsärende gällande uppförande av tre vindkraftverk till kommunen för ny handläggning på grund av att de två fågelinventeringar som sökanden gjort under månaderna maj och juni 2013 respektive februari och mars 2014 inte ansetts tillräckliga. Bl.a. ansågs de valda tillfällena inte varit lämpliga med hänsyn till inventering av bivråk. Gällande vissa andra arter hade sökanden förlitat sig på uppgifter från myndigheter och organisationer och uppgifterna var även allmänt hållna. Prövningen föranleddes av att två ornitologiska föreningar överklagat kommunens beslut om försiktighetsmått i ärendet, och även då både länsstyrelsen och mark- och miljödomstolen godkänt sökandens undersökningar så ändrade Mark- och miljööverdomstolen, såsom högsta instans, beslutet på grund av att utredningen inte ansågs tillräcklig för att läggas till grund för den lokaliseringsbedömning som skall göras enligt 2 kap. 6 § miljöbalken.

God Jul och Gott Nytt År!

Vi på Stangdell & Wennerqvist får slutligen passa på att tacka för det gångna året och önska er en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!