Publicerad: | Nyheter

Samråd för vattenförvaltning och havsmiljöförvaltning

Vattenmyndigheterna i Sveriges fem vattendistrikt har sammanställt förslag till miljökvalitetsnormer, åtgärdsprogram, miljökonsekvensbeskrivning och förvaltningsplan enligt vattenförvaltningsförordningen. Samråd kring förslagen pågår för närvarande och synpunkter kan lämnas fram till den 30 april 2015.

Havs- och vattenmyndigheten har sammanställt förslag till åtgärdsprogram och miljökonsekvensbeskrivning enligt havsmiljöförordningen. Samråd pågår även i detta fall och synpunkter kan lämnas fram till den 30 april 2015.

Information och kontaktuppgifter gällande båda samråden och ärendena finns på www.vattenmyndigheterna.se

”Modernare” lantmäterisammanträden

Regeringen remitterade i januari ett förslag till Lagrådet som innebär att modern kommunikationsteknik ska kunna användas i lantmäteriförrättningar på samma sätt som sedan många år varit möjligt i domstol. Den teknik som avses är sådan bild- och ljudteknik som möjliggör sammanträden per telefon- eller videokonferens. Syftet är bl a att sakägare och andra skall kunna delta i förrättningssammanträden utan att behöva vara på plats, vilket ska leda till en enklare, billigare och mer effektiv handläggning hos lantmäterimyndigheten. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2015.

Ledningsrätt i tomträtt

Regeringen överlämnade den 12 mars 2015 propositionen ”Ledningsrätt i tomträtt” till riksdagen (prop. 2014/15:74). Förslaget avser en ändring i ledningsrättslagen (1973:1144) som innebär att det ska bli möjligt att upplåta ledningsrätt i en tomträtt, till skillnad från tidigare lagstiftning som endast tillåtit ledningsrätt att upplåtas i en fastighet. I den nuvarande lagstiftningen får ledningsrätten en oklar ställning om fastigheten också är upplåten med tomträtt, vilken oklarhet lagförslaget syftar till att undanröja. Lagändringen innebär att innehavare av ledningar och viktiga anordningar för bland annat telekommunikation får den trygghet som en ledningsrätt innebär, även i de fall där en fastighet är upplåten med tomträtt. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2015.

Inget bygglov trots bygglovsbefriad åtgärd

Mark- och miljööverdomstolen har i avgörandet P 7955-14 prövat frågan om den nya bestämmelsen i 9 kap. 4 b § plan- och bygglagen (2010:900), PBL, vilken innebär att bygglov under vissa förhållanden inte krävs för tillbyggnad på upp till 15 kvadratmeter och inte heller för två takkupor, skall tillämpas i de fall en bygglovsansökan för sådana åtgärder redan är under prövning.

Domstolen konstaterade inledningsvis i målet att tillbyggnaden i fråga förvisso var av sådan karaktär att den skulle kunna uppföras utan bygglov med stöd 9 kap. 4 b § PBL, och att bestämmelserna om bygglovsbefriade åtgärder saknar övergångsbestämmelser som reglerar vad som ska gälla i pågående ärenden, vilket innebär att de nya reglerna i och för sig ska tillämpas så snart de trätt i kraft, även i pågående ärenden. Domstolen klargjorde dock sedan att bestämmelsen i 9 kap. 4 b § PBL handlar om vilka åtgärder som kan vidtas utan bygglov, vilket betyder att regeln inte är tillämplig vid en prövning av en ansökan om bygglov. Eftersom sökanden i målet inte återkallat sin ansökan om bygglov drog Mark- och miljööverdomstolen slutsatsen att den därför var tvungen att pröva om bygglov kunde medges för den sökta åtgärden. Vid denna bedömning saknas det enligt domstolen möjlighet att ta hänsyn till att den sökta åtgärden inte längre är bygglovspliktig. Bygglovsansökan för (den numera bygglovsbefriade) åtgärden avslogs i målet.

Det konstateras att formella och processuella regler kan vara helt avgörande vid en prövning.

Överprövning av upphandlingsmål m.m. (SOU 2015:12)

Överprövningsutredningen överlämnade den 2 mars 2015 sitt betänkande ”Överprövning av upphandlingsmål m.m.” (SOU 2015:12) till civilministern. Utredningen har sett över rättsmedlen i upphandlingslagstiftningen i syfte att försöka öka effektiviteten i upphandlingsförfarandena.

Överprövningsutredningen föreslår flera åtgärder för att öka effektiviteten vid upphandling. Det föreslås en generell regel om skyndsam handläggning vid förvaltningsdomstolarna. En specifik tidsfrist – 90 dagar – för förvaltningsrätternas handläggning ska bidra till att göra upphandlingsprocessen mer förutsebar. Någon renodlad preklusionsfrist föreslås inte, däremot en påtalandeskyldighet för leverantörer som ska öka incitamenten till dialog mellan säljare/upphandlare och köpare/leverantör. Skyldigheten föreslås gälla under första halvan av anbudstiden. Om dialog förs mellan parterna kan fel och brister uppdagas och rättas till i ett tidigare skede, vilket skulle kunna leda till färre överprövningar. Utredningen föreslår även en bestämmelse som innebär att part, till stöd för sin talan i kammarrätten, får åberopa en omständighet eller bevis som inte lagts fram tidigare endast om parten gör sannolikt att omständigheten eller beviset inte har kunnat åberopas tidigare vid förvaltningsrätten eller att parten annars haft giltig ursäkt att inte göra det. Upphandlingsprocessen ska på så sätt koncentreras till underrätt och bli mer effektiv. Utredningen föreslår även att processkostnader inte ska vara en ersättningsgill skada samt att tidpunkten från vilken fristen för att väcka talan om skadestånd avseende direktivstyrda upphandlingar ändras.

Överprövningsutredningen föreslår varken någon avgift för ansökan om överprövning eller ett ansvar för motpartens rättegångskostnader.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2017.

Högsta förvaltningsdomstolen prövar edition i upphandlingsmål

Högsta förvaltningsdomstolen har den 3 mars 2015 beslutat att meddela prövningstillstånd i mål 6331-14. En leverantör begärde överprövning av Malmö stads upphandling av företagshälsovårdstjänster och begärde att få ut (editionsyrkande) delar av det vinnande anbudet (anbudspriser samt tre bilagor), som legat till grund för kvalitetsutvärderingen. Både förvaltningsrätten och kammarrätten avslog yrkandet om edition. Högsta förvaltningsdomstolen har nu meddelat prövningstillstånd i frågan om förutsättningarna för edition i mål om offentlig upphandling. Vi återkommer i frågan när målet är slutligen avgjort.

Högsta förvaltningsdomstolen har den 6 februari 2015 meddelat prövningstillstånd i målen 6159–6160-14, vilka avser hur bestämmelsen i 12 kap. 3 § lagen om offentlig upphandling om onormalt låga anbud ska tillämpas. Målet rör Eskilstuna kommuns upphandling av flyttjänster, i vilken kommunen förkastat ett bolags anbud med hänvisning till nämnda bestämmelse. Kammarrätten ansåg att bolaget hade visat att deras anbud är allvarligt menat och att kommunen inte haft rätt att förkasta anbudet. Vi återkommer även i denna fråga när målet är slutligen avgjort.

Utökat strandskydd i västra Sverige

Genom Länsstyrelsens i Västra Götalands län beslut den 1 december 2014 gäller ett utökat strandskydd intill 300 meter inom stora delar av västra Sverige. Ett flertal överklaganden har inkommit, men besluten om utökat strandskydd för de berörda kommunerna gäller omedelbart och tillsvidare, såvida inte Regeringen meddelar inhibition.

En riktigt glad påsk önskar vi Dig!

STANGDELL & WENNERQVIST